Rosas 2016

Rosas 2016, de zoveelste schitterende uitstap in een notendop

Dag 1, zaterdag 2 april 2016

Aankomst na vlotte reis rond 10.30 u, we zouden er de voorwacht vervoegen die reeds een dagje vroeger vertrokken was

Beetje tot rust komen, fiets monteren en dan aan tafel, het buffet voor de komende 7 dagen en in een mooi opgesmukt restaurant werd aangesneden

Namiddag kamer installeren en dan de mtb op voor de eerste 30 km  en 597 hoogtemeters, klimmen naar de zendmast, klimmen langs de kustweg richting El bulli en terug langs de dolmen, waar fietsdragen nooit ver weg is.  De trend voor de komende dagen was meteen gezet. Nog wat vlakke weg en modder aan de andere kant van Rosés en de eerste dag was een succes. Halfslapend genoot ik nog even van mijn cervesa, het was hoog tijd om te gaan slapen

Dag 2

Tocht richting Salve de Mar, een traditioneel en idyllisch plekje en dit jaar via een  nieuwe weg. Via nog een ander nieuw paadje naar Port de la Selva voor koffie en choco met kokos. De terugweg, deels over het asfalt werd een gevecht in regel met de wind om tenslotte langs de hondenboerderij aan een lange afdeling offroad hotelwaarts te gaan. 43 km en 850 hoogtemeters op de teller. Terwijl de surfers de borst en hun pak nat maakten voor de eerste surfdag, genoten Herman en Guido van een bloedstollende finale van de Ronde van Vlaanderen met Sagan als verdiende winnaar. De vrouwen verkozen het serieuze werk van de GR.

Dag 3

Voor alle zekerheid nemen we onze regenjas maar mee als we beslissen om naar de windmolens te trekken. Rustige start omdat Lieve het tempo niet echt aankon. Eenmaal boven zitten we tussen de wolken, het zicht is er nauwelijks 20 tot 30 meter en het waait hard, veel te hard. Serieuze afdaling naar El Bulli en dan via een nieuw pad, lees koeienpad opgesmukt met verse vlaaien en echte viervoeters die op de smalle richel van geen wijken wilden weten, richting dolmen die ditmaal langs boven en al fietsend worden genomen. 30 km en 860 hm. Namiddag surfen of lezen en zalig nietsdoen, in Rosas doet ieder wat hij graag doet, geen verplichte nummers hier.

Dag 4

Regen zorgde voor de keuze van een plan B. Bezoek aan de winkelgalerij in Empouriabrava. We vonden er alleszins een mooie helm en goeie koffie. Namiddag ,onder een grijze hemel, brachten we een  bezoek aan het oude Gerona, de kleurrijke gevels langs de stroom, zijn imposante  kathedraal met Dommuseum, zijn Arabische baden of Banys Arabs, en zijn omwalling oftewel Chinese muur. Ook de Call, de middeleeuwse joodse wijk kreeg een bezoek, beslist de moeite waard, deze oude universiteitsstad aan de Onyar. Rosas is een jaarlijkse onderdompeling in sport en cultuur met een flinke culinaire toets.

Dag 5

Een historische en heroïsche  dag zou het worden, 45 km en 1300 hm via Montjoi, richting El Peni naar Cadeques en dat bij stormweer, het was een gevecht om overeind te blijven. Fietser en fietsen waaiden weg. Even zochten we beschutting achter wat rotsblokken . Thuis noemen ze dit stormweer waar je dus geen hond doorjaagt.  Mont Ventoux-toestanden die we nog ooit kenden. We hebben het getrotseerd. Als beloning een lekker koffietje drinken op het pleintje in Cadeques in de zon om wat te bekomen en dan terug, een huzarenstukje. De eerste lekke band, een tubeless mysterie!?

Namiddag uitbollen richting Palau Sarvedera door het natuurgebied met reigers en ooievaars tot in Castello d'Empuries, even langs de historische, gotische kerk, koffietje drinken op het pleintje en langs de Muga terug naar Rosés . 26 km en 140 hoogtemeters.

Dag 6

Via Villajuiga richting Sant Pere de Rodes, en dan nieuw ontdekt gebied in het Parc Natural L'Albera, de Serra L' Albera. De natuur bracht ons in Gordellia en Vilamaniscle, klimmen en dalen en beuken tegen de Tramuntana. Alleszins een heerlijke ontdekking van nieuw te explorenen gebied. Het was vooral een investering in een volgende editie want het Castell de Queancom, de kloosterruine van Sant Quirze de Colera en de menhirs hebben hun geheim nog niet prijs gegeven. Gejaagd door de wind en in sneltreinvaart ging het door Emporda naar Rosés . Het was tijd om te eten. Het pintje, dat we ons gepermitteerd hadden  in Gordellia,  met olijfjes van de patron,  had intussen heerlijk gesmaakt. 56 km  en  830 hm

Dag 7

De laatste fietsdag werd gekozen voor een vlakke rit, 44 km en slechts  370 hm . Via het inmiddels beruchte sch...torentje ging het richting Figueras. Langs het gisteren gemiste Marza kwamen we aan  in het leuke Peralada. Romain kende er de lokale patisserie waar een goeie tas koffie zonder gebak werd genomen. Als plots de fietsende vrouwen arriveerden was het tijd om verder te trekken. De Muga bracht ons terug in Castello d'Empuries en dan verder langs de Riu Muga terug naar Hotel Montecarlo waar de frisse cervesa heerlijk smaakte. Namiddag cultuur snuiven in Peralada , het hart van het wijnbouwgebied en bekend om de mousserende Blanc Pescador , voor een brokje historiek in het mooie dorp maar vooral in het Castel de Rocaberti. 3€80 voor een geleid bezoek aan het museum met collectie glaswerk enz., de bibliotheek  met ruim 100000 boeken, de oude wijnkelder ingericht als museum en de kapel, om uiteindelijk af te sluiten met een glas Cava. En de dag werd afgesloten met een toost op de verjaardag van Rita, een gesmaakt slot van alweer een meer dan geslaagde Rosaseditie .